Social Media in China: de ultieme gids

Weet jij hoe je over Social Media in China praat? Zoals je waarschijnlijk wel weet, heeft China zijn eigen Social Media platforms. Hoewel de meeste Chinezen wel weten wat Facebook, WhatsApp, Instagram en Twitter zijn, worden ze niet gebruikt. Dit komt doordat de Chinese overheid vanwege de strenge monitoring en regulering deze platforms heeft geblokkeerd. Ondertussen hebben nieuwe Social Media kanalen hun plaats ingenomen achter de Chinese Muur.

Social Media in China – Meest Populaire Apps

Social Media in China
Social Media in China – Statistieken van The Mint Twist (https://www.minttwist.com/2017/02/10/social-media-snapshot-china-vs-japan/)

WeChat

WeChat (微信 – Wēixìn) wordt meestal gezien als het Chinese antwoord op WhatsApp, maar heeft zich in werkelijkheid ontwikkeld tot een alles-in-een app. Via WeChat kunnen gebruikers naast het versturen van berichtjes, (video)bellen en posts plaatsen op “Moments” ook eten bestellen, hun elektriciteitsrekening betalen en taxi’s bestellen. Het is bijna een soort van combinatie tussen Facebook en WhatsApp, plus nog vele meer mogelijkheden! Dit is de allergrootste van de Social Media in China.

Weibo

Weibo (微博 – Wēibó) is de Chinese variant van Twitter (推特 – tuītè). Gebruikers konden in eerste instantie net als bij Twitter tot 140 tekens gebruiken om hun gedachten te uitten. In 2016 heeft Weibo dit limiet echter opgeschoven naar 2000 tekens. Een ander verschil is dat Weibo over het algemeen meer gebruikt wordt om persoonlijke berichten te plaatsen in plaats van berichten over nieuws en politiek.

Youku

Youku(优酷 – Yōu kù) doet voor Chinese gebruikers wat YouTube doet voor de rest van de wereld. Het laat ze alle soorten video’s uploaden en bekijken, zolang ze niet kritisch zijn op de Communistische Partij.

QQ

Als WeChat’s “Moments” de Chinese variant zijn van van Facebook, dan is QQ de Chinese Facebook Messenger. Deze desktop app laat mensen online met elkaar chatten zonder telefoonnummer.

Social Media in China – Belangrijke Woordenschat

Chinese Social Media - Leer de belangrijkste woorden
Chinese Social Media – Leer de belangrijkste woorden

Nu je de belangrijkste Social Media in China kent is het tijd om alle uitdrukkingen te leren om mee te kunnen praten over Social Media in het Chinees.

Het Chinese woord voor Social Media is 社交媒体 Shèjiāo méitǐ, letterlijk “sociale interactie media”.

Voordat je een nieuw Social Media kanaal kan gebruiken, moet je je eerst registreren (注册 zhùcè), en je gebruikersnaam (用户名yònghù míng) en wachtwoord (密码 mìmǎ) invoeren (输入 shūrù) om in te loggen (登录 dēnglù).

Wanneer je eenmaal bent ingelogd bij het Social Media platform, kan je een bericht (帖子 tiězi) publiceren (发布 – fābù)wijzigen (编辑 – biānjí)liken (赞 – zàn)delen 分享 (fēnxiǎng), er op reageren (评论 – pínglùn) of het beantwoorden (回复 – huífù).

Afhankelijk van welk Chinees Social Media platform je gebruikt, zal je verschillende soorten content tegenkomen. Dit kunnen persoonlijke gedachtes (状态 – zhuàngtài)nieuws (消息 – xiāoxī), foto’s (照片 – zhàopiàn) en video’s zijn.

Elke keer dat je interactie hebt met iemand, of iemand reageert op jouw content krijg je een notificatie (通知 – tōngzhī).

Op Social Media in China kan je ook zoeken naar vrienden (搜索好友 – sōusuǒ hǎoyǒu)nieuwe vrienden toevoegen (加为好友 – jiā wèi hǎoyǒu) en personen (关注人 – guānzhù rén) of influencers (影响力者- yǐngxiǎng lì zhě) volgen.

Dat was het. De complete gids voor Social Media in China, inclusief platforms en woordenschat. Heb je hier zelf nog iets aan toe te voegen? Ken je nieuwe, populair wordende platforms waar we van op de hoogte moeten zijn? Of ben je benieuwd naar nog meer manieren om online Chinees te leren? Plaats een reactie (评论 – pínglùn) hieronder en we zullen je een antwoord (回复 – huífù) sturen!

Meer van LTL?

Als je meer wilt horen van LTL Mandarin School, meld je dan aan voor onze nieuwsbrief! Hierin geven we je handige tips voor het leren van Chinees, nuttige apps om de taal te leren en houden we je op de hoogte van alles wat er gebeurt op onze LTL scholen. Meld je hieronder aan en wordt onderdeel van onze steeds groeiende gemeenschap!

Geef een reactie

You will get a reply from us
Your email address will not be published. Name and Email are required.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring op onze website krijgt.

Leer meer